Markiser nödvändiga i Stockholm

Under sommaren i Stockholm har man under senare år sett att allt fler minimala uteserveringar visat sig. Med minimala menar vi här att en restaurang- eller cafeägare tillåts att ställa ut kanske fem-sex bord av mindre storlek och låta dessa fungera som en förlängning av verksamheten. Det här är naturligtvis av stor vikt för dessa och om man exempelvis driver ett cafe i centrala Stockholm så har man tidigare sett att försäljningen minskat under sommaren – man har helt enkelt inte kunnat attrahera kunderna att söka sig in i sin lokal.

Något som också är ganska naturligt; är det varmt ute så vill man också sitta ute – men man kanske inte vill sitta rakt i solens sken för den sakens skull heller. Hur löser man då detta – hur gör denna cafefägare i Stockholm för att kunna erbjuda sina gäster skugga trots att de sitter utanför hans ordinarie lokal vid ett av de fem bord han fått tillåtelse att ställa ut?

Jo, här handlar det om markiser och tack vare dessa sså har många restaurang och cafeägare kunnat se hur verksamheten blommat även under de månader där man tidigare haft en dipp. För en restaurangägare i Stockholm blir markiser ännu viktigare – förutsatt här att han har ett utskänkningstillstånd; en bar eller restaurang som inte har uteservering faller direkt bort då turister och Stockholmare vill svalka sig med en öl. Tack vare markiser så kan dessa fortfarande vara en valmöjlighet som törstsläckare.

Dessutom – och detta är ytterligare en klar fördel med markiser – så kan man använda dessa som en slags reklampelare för sin egen verksamhet också. En väldesignad markis skapar nämligen ett lyxigt intryck som ger hela restaurangen ett lyft. Vi kan här ta ett exempel på detta och säga att du vandrar på Folkungagatan i Stockholm och att månaden är Juli – temperaturen är närmare trettio grader – och att du både är trött, hungrig och törstig.

Exempel på markiser i reklamsyfte

Du går alltså längs denna centrala gata på Södermalm i Stockholm och det enda du vill göra är att sätta dig ner, beställa en kall öl och en bit mat – frågan är bara vart detta ska ske. Här ska man veta att just Folkungagatan är en gata där det finns många restauranger och de som du passerar ser både sunkiga och trista ut och du börjar nästan ge upp tanken på att stilla din hunger så du längre fram ser en knallorange markis där fyra bord är stående under denna. Du går snabbt dit, sätter dig och beställer. Den fräscha färgen på markisen i fråga har avgjort att det här stället ska få mottaga din beställning.

Visst – detta var kanske ett extremt exempel; man får inte enbart kunder på grund av markiser – men att de är ett utmärkt sätt att sticka ut och separera sig från mängden – det råder det inga som helst tvivel om.

En snyggt designad markis kan faktiskt vara avgörande för hur personer väljer en restaurang-, ett café eller en bar i Stockholm. Värt att tänka på för alla som driver en sådan verksamhet.

10 apr 2017